Rusland en de laatste tochten van 2013! - Reisverslag uit Hammerfest, Noorwegen van Maaike Overstraten Kruijsse - WaarBenJij.nu Rusland en de laatste tochten van 2013! - Reisverslag uit Hammerfest, Noorwegen van Maaike Overstraten Kruijsse - WaarBenJij.nu

Rusland en de laatste tochten van 2013!

Blijf op de hoogte en volg Maaike

16 December 2013 | Noorwegen, Hammerfest

Het is al weer een tijdje geleden dat een reisverslag heb geplaats, dus het is weer tijd voor eentje en ik heb genoeg tijd om het nu maar al te uitgebreid allemaal op te schrijven( moet nog 6 uur wacht op Oslo lufthavn). In me laatste blog stond ik op het punt om naar Rusland te gaan en wat was het een aparte reis. We zijn in totaal 6 dagen in Rusland geweest en van de 6 dagen hebben we denk ik 3 hele dagen in de bus gezeten dus dat viel een beetje tegen. We begonnen in murmansk en daar verbleven we in een gastgezin voor 2 dagjes, we(ik en Vilde) sliepen bij een jonge vent, die noors en engels kon praten dus dat was zeer fijn. Murmansk zou ik je niet aanraden om naar toe te gaan, het is communiste uitstraling en verder ook niks te doen, dus ga er vooral niet naartoe! Na Murmansk gingnen we naar een Sami camping in Lovozro maar eerst kreeg we show over hoe de sami vroeger en nu leven dus dat was redelijk interessant. Hier bleef ik een nacht en ging door naar kirovsk om weer niks te doen. Dit is een goede samenvatting van me 6 daagse trip naar Rusland, ohja wat ik in me vorige trip naar Rusland ook al had gemerkt, is nog niks veranderd. Het eten in rusland is niet te vreten!

Nadat we terug gekomen waren, ging ik met Arktis meteen weer op tocht, dat zij toch wel de leukere tochten omdat het echt een super klas is. We gingen dit keer garnfiske under isen( vissen met netten onder het ijs), een sami man kwam ons helpen en we hebben in totaal 16 vissen gevangen! Het is een beetje moeilijk uit te leggen hoe het precies gaat maar ga het toch proberen. Het hele proces duurt 2 dagen, je begint met een gat in het ijs te maken en dan een soort onderwaterboot met een touw onder het ijs doen( je moet een touw spannen tussen 2 ijsgaten). Dan ga je opzoek naar de onderwaterboot(heeft gelukkig een lichtje), het heeft ons 15 gaten gekost om het uiteindelijk te vinden. Na dat je het hebt gevonden, heb je touw onder water waar je aan 1 kant een net vastbind en aan de ander kant ga je aan het touw trekken en tada je hebt een net onder het ijs. Dan wacht je een nacht en dan ga je met blote handen het net uit het water halen. En wat was het water koud, het ijs was zo 20cm dik en gedurende de nacht bevroor het gemaakte gat natuurlijk, zo 10 cm ijs was er weer gekomen. In de ochtend was het-15 dus goed koud, maar gelukkig begint de kou wel te wennen.

Afgelopen week weer op tocht, we gingen naar lars huis en hebben een toptur gedaan op de skis natuurlijk en in de avond heerlijk gegeten,: rendier, rype en bosbessentaart. Omdat het de laatste tocht van 2013 was, hebben we dobbelspel met kadotje gedaan en veel spelletje, het was zeer gezellig!

Heb de afgelopen 2 weken de zon niet meer gezien, dus dat was zeer apart en kan ook eigenlijk niet wachten om de nederlandse zon morgen(vandaag) te zien! Nu heerlijk 3 weken thuis relaxen en goed eten:D gekookte aardappelen en worteltjes beginnen me nu toch wel te vervelen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Maaike

Actief sinds 12 Aug. 2013
Verslag gelezen: 365
Totaal aantal bezoekers 10670

Voorgaande reizen:

12 Augustus 2013 - 31 December 2013

Mijn eerste reis

12 Augustus 2013 - 31 December 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: