De weekjes na de Kerstvakantie. - Reisverslag uit Talvik, Noorwegen van Maaike Overstraten Kruijsse - WaarBenJij.nu De weekjes na de Kerstvakantie. - Reisverslag uit Talvik, Noorwegen van Maaike Overstraten Kruijsse - WaarBenJij.nu

De weekjes na de Kerstvakantie.

Blijf op de hoogte en volg Maaike

26 Januari 2014 | Noorwegen, Talvik

Ik zit al weer 3 weken in het koude noorden, ik bedoel ook echt koude noorden. Laatste weken was het volgens mij gemiddeld zo -20 graden met een uitschieter naar-25 graden. Ik heb meerdere personen verteld dat ik graag de -30 of zelfs -40 graag zou willen meemaken maar nee, dat hoef ik niet meer. -20 is meer dan koud genoeg. Behalve het koude weer is alles super goed, was heel fijn om me vrienden weer te zien en weer op de skis te staan en lekker weer op tocht in de wildernis.
Het is hier echt super ruige wildernis, kom er steeds meer achter maar ook zo mooi. Er zijn alweer een paar tochten geweest. De eerste week waren er 2 dag tochten, eentje met Arktis en eentje met me Valgfag hond en expeditie. Met arktis zijn we een skitocht gaan maken met als doel goed op te letten naar sporen, niet iets heel bijzonders gezien, een vos, een rendier, een leming en rype(vogel). De dag daarna gingen we een korte wandeling maken met een hond, 4 uur in een goed tempo een hele mooie wandeling gemaakt. De tweede week gingen we een toptur doen op skoddevarre(de berg naast de school) en hebben we een sneeuwhol geprobeerd te maken. We werden op gedeeld in paren en ik moest samen met zoe een sneeuwhol maken, dat was niet de beste combinatie. Allebei hadden we het nog nooit gedaan en onze creatie kon je geen sneeuwhol maken. We deden dit omdat een sneeuwhol een noodoplossing is als je in de problemen komt op een tocht en je hebt geen tent bij of zoiets en je moet een plek vinden/maken om niet overgeleverd te zijn aan de weeromstandigheden.
Voor de kerstvakantie had lars ook tegen ons verteld dat we voortaan als we op een dagtour gaan dat we een nodbivauk moesten in pakken( een kleine en compacte slaapzak, iets om op te liggen en iets extra eten) want hij zou van onze dagtochten als verrassing een overnachtingstocht maken met dus een overnachting in een sneeuwhol/grot. De 2 tocht in de 2 week was met me valgfag en we gingen 2 dagen hondensleen, wauw wat was dat leuk. Ik vond het wel eng maar het was super leuk en gaf ook z’n rush, gelukkig ga het nog een dag doen. Het pad was wel erg moeilijk en zwaar, met veel steile heuvels, die je omhoog moet rennen en veel te snel weer omlaag gaat, ook waren er veel bumps waar je letterlijk overheen vliegt. Ik ben er ook niet zonder kleerscheuren van afgekomen, ben 5 keer gevallen in de 2 dagen, één keer heb ik een faceplant gemaakt op de sneeuw(wat meer ijs is omdat het -22 graden was) en ben er langs geschuurd. Hierdoor heb ik een schaafwond aan een kant van me neus. Iedereen vond het maar al te grappig en dat was het ook wel, maar deed toch ook wel een beetje pijn.
Afgelopen week gingen we weer op topptur en gelukkig had lars een beetje vals gespeeld en had hij ons verteld dat dit de tocht was dat we een surprise overnachting zouden krijgen. Om 9 uur met de bus weg van school en om half 10 kwamen we aan bij ons begin punt, lekker omhoog gelopen tot lunch en toen begon het graven van onze overnachtingsplek, een sneeuwhol. Gelukkig voor zoe en mij werden we niet nog een keer samen gezet, maar mocht ik me slaapplek met Marte delen en die had gelukkig al wat ervaring. Nou wat een kut werk, pas na 4 uur graven hadden we goede hol en waren we uitgeput en we hadden ook niet genoeg water en eten met ons. We mochten niet te veel meenemen omdat het oorspronkelijk een dagtour zou zijn, dus we hadden allemaal 2 liter water en 3 sandwiches voor 2 volle dagen in beweging. Kan je vertellen dat dat zwaar valt. Gelukkig maakt het super mooie noorderlicht het afzien een beetje goed. Om 10 uur gingen we proberen te slapen, nou ik heb haast geen oog dicht gedaan, het vervelendste en ergerde was nog dat ik Marte kon horen snurken en dat zij wel kon slapen en ik niet. Hele ervaring weer en was uiteindelijk super leuk.
Na de slapeloze nacht gingen we nog 1 uur omhoog en de rest van de dag was omlaag, gaat steeds beter. Was maar 1 keer gevallen de hele dag, wel is de val gefilmd en op Noorse National tv laten zien. We werden een beetje gefilmd over hoe mooi het leven in Finnmark is en ik kan je vertellen dat het inderdaad super mooi is, kan het iedereen aanraden om hier in ieder geval op vakantie te gaan!

Link van het filmpje van me val: http://www.nrk.no/nordnytt/tviler-pa-darlige-levekar-i-nord-1.11489015


  • 26 Januari 2014 - 18:33

    Marloes:

    Schat! Mooi verhaal en leuke foto's! Sneeuwhol lijkt me een hell!!!

    Deze week skypen!

    Kusjes

  • 27 Januari 2014 - 13:17

    Femke:

    Haha, ik heb het filmpje echt 10x achter elkaar gekeken :p

    Maar leuk verhaaltje weer!

    Xx

  • 28 Januari 2014 - 11:34

    Mamma:

    Hoi Maaik,

    leuk verhaal en mooie foto's. Wat is het schitterend daar. Als ik de foto,s zie dan wil ik ook

    Liefs mamma

  • 02 Februari 2014 - 18:27

    Oti & Opa:

    Leuke verslag, jij hebt echt zwaar daar!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Maaike

Actief sinds 12 Aug. 2013
Verslag gelezen: 422
Totaal aantal bezoekers 10694

Voorgaande reizen:

12 Augustus 2013 - 31 December 2013

Mijn eerste reis

12 Augustus 2013 - 31 December 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: