Veel te vertellen! Finland, tochten, honden! - Reisverslag uit Talvik, Noorwegen van Maaike Overstraten Kruijsse - WaarBenJij.nu Veel te vertellen! Finland, tochten, honden! - Reisverslag uit Talvik, Noorwegen van Maaike Overstraten Kruijsse - WaarBenJij.nu

Veel te vertellen! Finland, tochten, honden!

Blijf op de hoogte en volg Maaike

12 Maart 2014 | Noorwegen, Talvik

Het is alweer een tijdje g geleden dat ik een blog heb geschreven, om eerlijk te zijn is er niet veel bijzonders gebeurt. Het gaat gewoon zijn gangetje, heb een paar overnachtings tochten gemaakt en ben met me nieuwe valgvag op pad geweest. Laat ik bij het begin beginnen en dat is 3 of 4 weken geleden.
Als eerste grootte tocht na de vakantie gingen we 3 dagen op ski tocht door Eiby( een gebied hier in de buurt), het was een super mooie tocht en het ging me goed af. Het enige nadeel van de tocht was, dat het super hard waaide en dat was erg koud. Ook was de sneeuw heel ijzig en golvend geworden dus het skiën naar beneden werd wat lastiger en ik ben al niet heel goed in omlaag skiën met de ski’s die ik nu heb, maar alles is goed gegaan.
Ook ben ik nog 1 dag gaan hondensleen, dat was echt top. Dit keer een beter en makkelijker gebied dus kon er nu echt van genieten en hoefden niet meer bang te zijn. Ook verbetering gehad, ben nul keer gevallen ipv 6 keer,
De week erna ging we voor het eerst echt op een topptur, dus hadden we in de ochtend ons kamp aan de voet van de berg opgezet en in de middag zijn we ophoog gelopen op onze skis. Het was de bedoeling dat we omlaag zouden skien maar ik als niet goede skier had besloten dat ik halverwege de berg maar verder omhoog zo lopen omdat het zeer stijl en ijzig was. Na 1,5 uur waren op de top van de berg en natuurlijk was het uitzicht fenomenaal. Toen moesten we natuurlijk weer omlaag, ik moest het eerste stuk lopen en uiteindelijk kwam ik me skis tegen. Heb ze aangedaan ben 50 meter omlaag geskied en ben toen weer verder gelopen oftewel op me kont naar beneden gegleden, was super grappig! De tweede dag hebben we ons geconcerteerd op lawinegevaar. Hoe je iemand moet vinden en op de sneeuwprofiel, wat je dat verteld. Ook hadden we de keuze om te voelen hoe het is om onder de sneeuw te begraven zijn, ik heb dit vriendelijk overgeslagen.
De maandag voor de vakantie(heb net een week vakantie gehad) heb ik gekajakt in de zee. Het was erg leuk, het was de bedoeling om maar 1 keer in het water te vallen, om te leren om weer in de kajak te komen. Maar natuurlijk is het niet bij 1x gebleven, ik ben in totaal 5x uit de kajak gevallen. Gelukkig hadden we goede waterdichte pakken aan en was het daarom niet erg.
De week voor de wintervakantie hadden een 4daagse basecamp tocht, de eerste was voor de skitocht naar de basecamp toe, een 15 km lange skitocht over de prachtige finnmakvidda met een zon, meer kan je niet wensen. Het grootte doel van deze tocht was snarefangst, dus de eerste dag had ik met me tent( Zoë, Johanna en Joscha) ongeveer 20 snaren neer gezet, de volgende dag hebben ze gecheckt, maar geen succes! Dus hebben we ze nog een dag laten staan. De hele trip hadden we super mooi weer, blauwe lucht en zon! Doordat het blauwe lucht was, was het ook erg koud. De laatste nacht was het -30 graden, gelukkig heb ik een goede slaapzak, want ik heb heerlijk geslapen! Kan je wel vertellen met -30 je handschoenen niet uit kan doen zonder meteen onderkoelt te raken. Op deze trip hebben sommige ook frostbite gekregen, ik zelf ook een klein beetje op me grootte teen,niks ernstig maar toch. Laatste dag was er vooral om terug te gaan, alleen had de lars het niet helemaal goed gepland, we moest 15 km skien in 3 uur met lunch, dus dat was een pittig dagje.
Toen had ik een week vakantie waar ik niks heb gedaan heerlijk maar ook saai.
De week na de vakantie mocht we zelf beslissen wat voor tocht we gingen doen, dus ging ik me 3 andere meiden naar een gammahut in de buurt. Was de bedoeling dat we met ze 4 daar zouden zijn, maar er waren al 5 jongens van onze school daar, dus het was crowed maar gezellig. Er staan maar bedden in het hutje en is zeer klein maar er konden prima 9 man in slapen. Afgelopen weekend gingen we helpen met de Finnmarkslopet, langste hondensleewedstrijd van europa en meest noordelijkste van de wereld. Wij moesten helpen met een checkpoint, dat hield in: de tijd opnemen wanneer ze binnen komen en weer weg gaan, ze leiden naar de rustplaats( je rent voor de honden en hoopt dat je voor ze blijft en dat je niet wordt overreden) en de weg bewaken. Daar zijn we dus 2 dagen druk mee bezig geweest en hierdoor ook 2 nacht weinig tot geen slaap. Het was de bedoeling dat ik op 5 dagen tocht zou gaan, maar jammer genoeg heb ik moeten overslaan omdat ik ziek ben/was. Met zo tocht waar je elke dag 20 km moet afleggen met een backpack en heuvelachtig landschap moet je fysiek goed zijn en dat was ik jammer genoeg niet. Dus zit ik me nu thuis heel erg te vervelen want voel me goed zolang ik niks doe.
Het jaar komt steeds meer ten einde jammer genoeg, nog 2 maandjes. Dit betekent ook dat SPITSBERGEN er aan komt! Nog 1,5 week en dan ga ik op 11 dagen expeditie in Svalbard:D!!!!! Jeej, ik vlieg op 27 maart en de tocht is van 29 maart tot 8 april en op 9 april vlieg ik weer terug! Dan heb ik paasvakantie en dan ga ik helpen met een Sami festival in karasjok, en dan is het school jaar nog maar 3 weken.
Ohja, ik ben ook nog 3 dagen in Finland geweest de afgelopen tijd! Heerlijk een dagje kunnen snowboarden en voor de rest stelde dat reisje niks voor, vooral weer veel in de bus gezeten.
Schrijf weer een blog na SVALBARD, jeej kan echt niet wachten, wordt zo AWESOME!!!

  • 14 Maart 2014 - 11:50

    Marleen:

    Wow, wow, wow Maaike! Die foto's blijven echt prachtig!!! Geniet er nog even lekker van, vooral van Spitsbergen natuurlijk!!!!
    Liefs xx

  • 17 Maart 2014 - 17:59

    Jakobien:

    Het is en blijft jaloersmakend. Leuk verhaal. Prachtige foto"s
    Leuke muts. Hoe kom je eraan?
    Spreek je weer snel
    Liefs xxxxx mamma

  • 20 Maart 2014 - 15:00

    Lodewijkcrijns@kpnmail.nl:

    Wat een prachtige ervaring in overleven en een schitterende natuur! Wel erg koud lijkt me, maar misschien went dat. Nog een goede tijd, Lodewijk Crijns en Marit Kersten

  • 26 Maart 2014 - 21:11

    Karin:

    Hey tøff kvinne!

    Wat een gruwelijk mooie plaatjes zag ik van het noorderlicht boven/achter jullie tentjes!
    Onvergetelijke momenten voor jullie...

    Moet ik me trouwens zorgen maken over jouw toestand van verwildering daar in het hoge noorden, denk je dat de gewenning aan ons hier straks nog lukt ??

    Stort kyss ! Karin.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Maaike

Actief sinds 12 Aug. 2013
Verslag gelezen: 468
Totaal aantal bezoekers 10693

Voorgaande reizen:

12 Augustus 2013 - 31 December 2013

Mijn eerste reis

12 Augustus 2013 - 31 December 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: